image

دین شناسی

در دورۀ دین شناسی برای پژوهش‌های ادبی قرار نیست تبلیغ مذهبی انجام بدهیم.
همچنین این دوره، تعالیم استاد خاصی را بازنشر نمی‌دهد.
این دوره، در حقیقت برای پژوهشگران (و نه الزاماً باورمندان و مؤمنان) طراحی شده است؛ هر چند که مؤمنان به معارف تشیع نیز با افزایش دانش و بینش این دوره را به پایان می‌رسانند و برای آنان نیز مطالب مفید و جذاب بسیاری دارد.
هر کس که بخواهد در ادبیات فارسی چیزی بخواند یا بنویسد، فارغ از این که خودش چه باورهایی دارد، لازم است که با معارف دینی آشنا باشد؛ چرا که فرهنگ و ادبیات ایران با دین آمیخته بوده است.
بر اساس همین نیاز در دانشگاه‌ها درسی با عنوان «تأثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی» تعریف شده است؛ اما این درس کاستی‌های بسیار دارد. از جمله این که تمام بخش معناگرای ادبیات فارسی را در آثار عرفانی خلاصه کرده است و فقط به آیات و احادیث مورد توجه صوفیه، آن هم با تأویلات و فهم مطابق ذوق آنها می‌پردازد.
مشکل دیگر این که به فرض تدریس خوب استاد و تحصیل خوب دانشجو، از دریای گستردۀ آیات و روایات چند قطرۀ از هم گسسته و بدون منظومۀ فکری به مخاطب می‌رسد و دانشجو نهایتا می‌تواند همان موارد را حفظ کند؛ بدون آن‌که الزاما بفهمد.
در دوره‌های سلیس این مشکل بدین شکل حل شده است:
1.  به عنوان متون مرجع، آثار شیعی را برگزیده‌ایم که سرشار از تعابیر قرآنی و روایی هستند. 
2.  به جای آموزش مورد به مورد، ساختار فکری و روش فهم و تأویل آموزش داده می‌شود. بر این اساس، دانشجو، به جای ماهی، ماهی‌گیری می‌آموزد و ساختار فهمش بر اساس روایات تفسیری تنظیم می‌شود. در این بخش از دانش سبک‌شناسی کمک گرفته‌ایم.

image

دورۀ تربیت پژوهشگر ادبی

این دوره دو بخش دارد:
بخش نخست برای تمام دانشجویان علوم انسانی توصیه می‌شود. سبک شناسی نیاز عمومی تمام رشته‌های علوم انسانی است و اساس برخورد علمی و آماری با موضوعات مختلف محسوب می‌شود.
نرم‌افزار اکسل هم ساده‌ترین و در عین حال قوی‌ترین نرم‌افزار تحلیل داده‌ایست که در دسترس همگان است.
آموزش اکسل سلیس با آموزش‌های مراکز آموزش رایانه یک تفاوت عمده دارد: اینجا اکسل را برای تحلیل متون فارسی و مصارف علوم انسانی آموزش می‌دهیم.
اما بخش دوم: این بخش مختص دانشجویان ادبیات است: آشنایی با مکاتب سبک‌شناسی و نقد ادبی. در این دوره قرار نیست فقط یک سری اسم یاد بگیریم و با تاریخچۀ سبک‌شناسی و نقد آشنا شویم. این مسائل را در کتاب‌ها هم می‌شود خواند و خاصیت چندانی هم ندارند. در سلیس، پس از آشنایی با تفکرات و نظرگاه‌های هر مکتب، می‌کوشیم اثری را با همان دیدگاه‌ها سبک‌شناسی و نقد کنیم و مکاتب مختلف را در عمل تجربه کنیم.

image

دورۀ آموزش روش تحقیق

این واقعیت علوم انسانی است: در این عرصه فقط درجه یک‌ها می‌مانند و درجه دوها محکوم به شکست هستند. برای درجه‌یک بودن در علوم انسانی، - در فضای دانشگاهی و مدرسه‌ای هر کس که می‌خواهد آینده‌ای روشن داشته باشد، نیاز دارد که پژوهش را بشناسد. - در مقاطع ارشد و دکتری، برای هر دانشجویی لازم است که مقاله و پایان‌نامه بنویسد. - و بالأخره در فضای شغلی برای هر کارمندی در حوزۀ علوم انسانی لازم است که با اصول پژوهش آشنا باشد. اما مشکل آنجاست که در آموزش‌های رسمی، هیچ کجا به درستی روش پژوهش را آموزش نمی‌دهند. درس‌نامه‌های دانشگاهی هم مهارتی نیستند و صرفا دانشی‌اند. ضمن این که اغلب از روش‌های روز فاصله دارند. ما در سلیس قابلیت‌های نرم‌افزارهای آفیس را برای پژوهش آموزش می‌دهیم. این مهارت، سرعت و دقت شما را به شکلی شگفت‌آور افزایش می‌دهد. با آموزش سرچ علمی، کمک می‌کنیم تا در جستجوهایتان با کمترین خطای ممکن به جواب برسید. سرچ خوب سرچی است که همۀ جواب‌ها را بیاورد و همۀ ناجواب‌ها یا جواب‌های تکراری را حذف کند. در این دوره نرم‌افزارهای تخصصی پژوهش، موضوعات ایرانی و اسلامی معرفی می‌شوند و ظرافت‌های استفاده از هر یک آموزش داده خواهد شد. در پایان این دوره، شما مقاله خواهید نوشت و از آن کسب درآمد خواهید کرد. سلیس برای پیشبرد پروژه‌هایش به شما سفارش کار می‌دهد و کار شما را به شرط کیفیت، می‌خرد.

image

دورۀ دین شناسی برای پژوهش‌های ادبی

در دورۀ دین شناسی برای پژوهش‌های ادبی قرار نیست تبلیغ مذهبی انجام بدهیم.
همچنین این دوره، تعالیم استاد خاصی را بازنشر نمی‌دهد.
این دوره، در حقیقت برای پژوهشگران (و نه الزاماً باورمندان و مؤمنان) طراحی شده است؛ هر چند که مؤمنان به معارف تشیع نیز با افزایش دانش و بینش این دوره را به پایان می‌رسانند و برای آنان نیز مطالب مفید و جذاب بسیاری دارد.
هر کس که بخواهد در ادبیات فارسی چیزی بخواند یا بنویسد، فارغ از این که خودش چه باورهایی دارد، لازم است که با معارف دینی آشنا باشد؛ چرا که فرهنگ و ادبیات ایران با دین آمیخته بوده است.
بر اساس همین نیاز در دانشگاه‌ها درسی با عنوان «تأثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی» تعریف شده است؛ اما این درس کاستی‌های بسیار دارد. از جمله این که تمام بخش معناگرای ادبیات فارسی را در آثار عرفانی خلاصه کرده است و فقط به آیات و احادیث مورد توجه صوفیه، آن هم با تأویلات و فهم مطابق ذوق آنها می‌پردازد.
مشکل دیگر این که به فرض تدریس خوب استاد و تحصیل خوب دانشجو، از دریای گستردۀ آیات و روایات چند قطرۀ از هم گسسته و بدون منظومۀ فکری به مخاطب می‌رسد و دانشجو نهایتا می‌تواند همان موارد را حفظ کند؛ بدون آن‌که الزاما بفهمد.
در دوره‌های سلیس این مشکل بدین شکل حل شده است:
1.  به عنوان متون مرجع، آثار شیعی را برگزیده‌ایم که سرشار از تعابیر قرآنی و روایی هستند. 
2.  به جای آموزش مورد به مورد، ساختار فکری و روش فهم و تأویل آموزش داده می‌شود. بر این اساس، دانشجو، به جای ماهی، ماهی‌گیری می‌آموزد و ساختار فهمش بر اساس روایات تفسیری تنظیم می‌شود. در این بخش از دانش سبک‌شناسی کمک گرفته‌ایم.

ارتباط با ما


نشانی:تهران,میدان انقلاب، ابتدای خیابان آزادی، کوچه جنتی (مترو)، کوچه فرسار، پلاک2، طبقه2
تلفن و تلگرام مسوول ثبت نام کارگاه ها: 09120339256

Bayat.Dr@gmail.com :مدیر سایت

همکاری با ما


هر بزرگواری که تخصصی مرتبط با علوم انسانی شیعی داشته باشد (دانشجوی ارشد به بالا)، پس از مصاحبه‌ای کوتاه می‌تواند نوشته‌هایش را در این سایت منتشر کند و به شرط پرکاری صفحه‌ای شخصی در سایت داشته باشد.

هدف و روش ما


ما هر گونه تعصب و پیش داوری را مانع کار علمی می‌دانیم. نام‌ها و عناوین و نیز اقوال مشهور راه را بر نقد و مطالعۀ علمی ما نمی‌بندد.

ما بهترین راه دفاع از عقیده را کار دقیق و درست علمی می‌دانیم.

دربارۀ ما


گروهی دانشجویی هستیم که دربارۀ ادبیات و فرهنگ شیعی تحقیق می‌کنیم. دامنۀ تحقیق ما تمام علومی است که به نحوی می‌تواند به ادبیات و فرهنگ شیعی کمک کند؛ علومی مثل قرآن و حدیث، تاریخ، کلام، عرفان، فلسفه، هنر و ...

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به به سایت سلیس می باشد.

طراحی شده توسط DnnTeam.com